Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600
Traction og 50% reglen - Lean Startup
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5760
Vælg en side

Hvis du driver et startup, eller leger med tanken om livet som iværksætter, så er der stor chance for at du har et produkt, eller i hvert fald kan bygge et.

Et godt udgangspunkt for succes – eller er det?

Næsten alle startups der fejler, har et produkt og som tidlige nævnt, er det hele 9 ud af 10 startups, som mislykkedes. Men hvorfor klarer de den ikke?

Ifølge Justin Mares og Gabriel Weinberg, forfatterne bag bogen Traction, skyldes det manglende salg, altså for få kunder. De beskriver derfor i netop Traction, hvad de kalder 50% reglen: brug 50% af din tid på dit produkt og 50% på at skabe traction.

De ser altså begge elementer, som værende lige vigtige for et startup.

Dette er en tanke jeg vil være tilbøjelig til at give dem ret i, men om ikke andet er det en fordeling, der nok er svær at efterleve for de fleste iværksættere. Her er det naturligt, at alt tid og energi bliver lagt på produktet og udviklingen af dette. Som Justin og Gabriel selv beskriver, vil fordelingen af tiden nedsætte udviklingstiden af produktet, men det vil samtidig sikre produktet en hurtigere succes på markedet.

Hvis du følger Lean Startup metoden til din produktudvikling, sikre du dig et hurtigt feedback-loop, fra dine tidlige brugere/kunder. Allerede her, skal du ifølge Justin og Gabriel, teste din traction og finde din ideelle ”Engine of Growth” eller ”Væsktmotor” på dansk. Hvor Eric Ries beskriver 3 typer Engine og Growth, beskriver Justin og Gabriel hele 19 forskellige typer i Traction.

Et spændende eksempel, der bliver nævnt i Traction er Dropbox. Mens Dropbox blev udviklet, testede grundlæggerne muligheden for at benytte AdWords til at skabe traction for deres produkt. Her kunne de se at for at rekruttere én bruger, skulle de bruge hele $230 og deres produkt kostede altså blot $100. De testede altså en mulig Engine of Growth, samtidig med, de stadig udviklede på produktet.

Herefter flyttede de deres fokus mod viral marketing, ved at indbygge et rekrutteringssystem i deres produkt, hvilket sidenhen har været deres bedste vækstmotor.

Du har derfor mulighed for at forøge din chance for succes, ved at arbejde med produktudvikling og traction samtidig. Det er i min optik et område der er lidt sparsomt beskrevet i The Lean Startup og derfor kan jeg kun anbefale at du tager denne tankegang til dig og samtidig giver dig i kast med at læse Traction.