Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600
Minimum Viable Product – Del 2 - Lean Startup
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5760
Vælg en side

Det er blevet tid til en fortsættelse af mit tidligere indlæg, Minimum Viable Product – Del 1. Hvis du er fast læser af min blog, har du sikkert allerede kæmpet dig igennem dette 🙂 men hvis ikke det er tilfældet, så vil jeg anbefale dig at læse Del 1 først, før du begiver dig videre med dette indlæg.

Som jeg tidligere har skrevet, er formålet med dette indlæg (og Del 1), at give dig nogle spændende eksempler på hvordan nogle startups, kendte som mindre kendte, har haft succes med forskellige versioner af et MVP.

Forhåbentligt vil det samtidig give dig inspiration til selv at udarbejde det bedst mulige MVP, for dig og dit produkt.

Denne gang skal vi forbi AirBed and Breakfast, Groupon og Foursquare.

5#: Airbnb

Brian Chesky og Joe Gebbia grundlagde i 2007 Airbnb, der i dag har over 800.000 ”sovepladser”, i 33.000 byer, fordelt på 192 lande.

Det hele startede i forbindelse med en design konference der skulle afholdes i San Francisco, hvor Brian og Joe boede. En stor interesse for konferencen, havde medført at alle overnatningsmuligheder i byen under det pågældende event var udlejet og derfor stod en stor skare af mennesker uden noget sted at sove.

Brian og Gebbia fik derfor den idé, at de kunne huse et mindre antal overnattende gæster i deres egen lejlighed, da de alligevel havde lidt overskydende plads. De tog derfor billeder af deres lejlighed og lagde disse på en simpel udført hjemmeside. Snart derefter, havde de 3 betalende gæster, under konferencen.

Den tætte relation de fik til de besøgende, gav dem værdifuld indsigt i, hvad de potentielle besøgende/kunder, ønskede.

Denne MVP model, hjalp dem til at validere markedet og viste dem samtidig at folk var villige til at benytte denne overnatningsform. Herefter har de formået at skalerer idéen og resultatet er det Airbnb, som vi kender det i dag.

6#: Groupon

Oprindeligt startede Groupon under andet navn og idé. Der var tale om siden The Point, som Andrew Mason, grundlæggeren af Groupon, lavede som en platform, der skulle bringe folk sammen, således de kunne klare ting, som ikke umiddelbart kan klares alene, som indsamling af penge, eller boykotning af en butik/firma.

Det lykkedes dog aldrig Andrew at skaffe den nødvendige trafik på siden og derfor valgte han at prøve noget andet.

På samme domænenavn, valgte Andrew at opsætte en WordPress blog, hvor han manuelt begyndte at poste daglige deals. Så snart en deal blev købt, oprettede Andrew og hans team en PDF fil og emailede den til kunden.

Denne simple side, viste at der var et marked for deres deals, uden at bruge tid og ressourcer på at udvikle et system. Modellen var ikke skalerbar i forhold til den øgede interesse, men den gav dem en mulighed for at teste deres hypotese, hvoraf de sidenhed har kunne udvikle et automatisk system til at generere og sende de købte deals.

7#: Foursquare

Foursquare er et lokation baseret socialt netværk, som lader deres brugere tjekke ind på deres nuværende position og dele denne info med familie og venner. Temaet bag, fik i udviklingsfasen tilført kapital udefra, men dette blev ikke brugt som nogen ”sovepude”. I stedet lancerede de hurtigt et ”single-featured” MVP og lod ikke manglende funktioner eller sparsom design, holde dem tilbage.

De fokuserede udelukkende på at optimere brugeroplevelsen på deres nuværende produkt, via den feedback de fik fra brugerne. Først da de var tilfredse med deres grundlæggende produkt, begyndte de at tilføre nye funktioner, baseret på den feedback de modtog.

De startede derfor ud med et ”single-featured” MVP og tilførte herefter nye funktioner ud fra brugernes ønsker og behov. På den måde foretog de alt udvikling i ”samarbejde” med brugerne.

Afrunding

Jeg håber du som lovet har kunne finde inspiration blandt de ovenstående eksempler. Personligt finder jeg det yderst interessant at se, hvordan det for nogle er lykkedes at gå fra et MVP til en millionforretning.

Så tag den ny fundne inspiration og udarbejd et MVP, så du kan få testet din forretningsidé allerede i dag!