Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600
Minimum Viable Product - Del 1 - Lean Startup
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5760
Vælg en side

Et væsentligt begreb i Lean Startup er ”Minimum Viable Product” (MVP), eller det mindst mulige ”levedygtige” produkt, , hvis vi skal oversætte det. Et MVP er i Lean Startup et grundelementet når en forretningsidé skal valideres. Der findes flere måder hvorpå et MVP kan tolkes og ligeledes udarbejdes. Forfatteren af ”The Lean Startup”, Eric Ries, definerer et MVP således:

“The minimum viable product is that product which has just those features and no more that allows you to ship a product that early adopters see and, at least some of whom resonate with, pay you money for, and start to give you feedback on”.

Der er altså ifølge Eric tale om et produkt med kun de funktioner, der er nødvendige for at udgive og sælge et produkt til de ”tidlige brugere” af produktet og herigennem skaffe deres feedback.

Men der findes som sagt flere måder at tolke et MVP på og der findes tilsvarende antal måder hvorpå et MVP kan udarbejdes. Derfor vil jeg i dette indlæg give dig nogle spændende eksempler på et MVP, der alle har vist sig at være brugbare i praksis. Forhåbentligt kan eksemplerne give dig inspiration til hvorledes du selv udarbejder det bedste MVP.

1#: Sprig

Sprig er en service, der via. få klik på mobilen, tilbyder deres kunder, at levere et sundt måltid for $12. Sprig er grundlagt af et erfarent team fra Silicon Valley, der i løbet af kun en uge fik deres antagelser (assumptions) valideret ved et succesfuldt eksperiment. Men hvad gjorde de så?

Teamet bag Spring hyrede en kok i en dag og ”lancerede” deres service på www.eventbrite.com, som er en eventportal der viser de besøgende hvilke events, der sker i nærheden af deres geografiske placering. Resultatet var et stort antal ordrer, samt værdifulde observationer af kunderne.

Sprig teamet kunne altså validere deres forretningsidé på kort tid, forholdsvis billigt og uden at skrive en enkel linje af kode til ny software.

2#: Dropbox

Jeg går ud fra at du allerede kender til Dropbox. Men du har måske ikke hørt om den forrygende historie om hvordan Drew Houston validerede konceptet bag idéen overfor et forvirret marked.

Da Dropbox befandt sig i sin spæde start, eksisterede der allerede lignende fil-delings services, men ingen af dem fungerede særligt godt og der var derfor ikke mange brugere af systemerne.

Drew var dog sikker på, at et veludført produkt, der fungerede på tværs af alle store platforme, ville opnå stor succes. Men for at udvikle denne service, skulle der indsamles mange penge og ingen var klar til at investere i Dropbox, når de kunne se konkurrenterne kæmpede for overlevelse.

Derfor fandt Drew på en kreativ måde, hvorpå han kunne validere sin antagelse omkring den mulige succes. For at fremvise idéen og funktionerne i Dropbox, lavede Drew en demo, i form af en video, samt en tilmeldingsformular, således interesserede gav Drew deres e-mailadresser.

Videoen medførte at antallet af tilmeldte personer steg fra 5.000 til 75.000, på bogstaveligt talt kun én nat. Dermed fik Drew bekræftet sin antagelse og vi ved alle hvad Dropbox i dag er vokset til.

3#: Zappos

Grundlæggeren af Zappos, Nick Swinmurn, byggede også sin forretningsidé på et MVP. Hvis du ikke er klar over hvad Zappos tilbyder eller er for en størrelse, så kan jeg fortælle dig at Zappos er verdens største detailhandler af sko, med et årligt salg på over 1 milliarder dollars.

Denne succes startede med, at Nick Swinmurn havde en antagelse om, at folk ønskede et større udvalg af sko til en bedre pris, end de kunne få i det lokale indkøbscenter. I stedet for at investerer i et større antal sko til videresalg, gik Nick i den lokale skobutik, hvor han med ejerens accept, tog billeder af alle skoene og lagde dem til salg online i en webshop.

Hver gang der kom en ordre ind på siden, gik Nick igen ned i den lokale skobutik, købte den bestilte model og sendte den til kunden. Han klarede dermed alle opgaverne selv, hvilket på sigt ikke var en holdbar løsning. Dette eksperiment vidste ham dog, at der eksisterede en stor efterspørgsel for køb af sko på nettet.

Denne type af MVP betegnes af Eric Ries som ”Wizard of Oz”, hvilket er når der bygges hvad der ligner et fungerende produkt/service, men det bagvedliggende arbejde faktisk udføres manuelt.

4#: Buffer

Buffer er hvad der betegnes som et SaaS (Software as a Service) og blev grundlagt af Joel Gascoigne. Buffer gør det muligt for deres brugere, at administrerer deres tweets/posts, således disse kan sættes i kø og udgives efter brugernes ønske.

Joel havde selv efterlyst denne funktion blandt eksisterende services, men da ingen ville udvikle det, måtte han derfor selv i gang. Selvom han var (og stadig er) stor tilhænger af Lean Startup, påbegyndte han udviklingen af Buffer, som det første i processen. Så snart det gik op for ham, at dette var stik mod Lean Startup teorien, stoppede han op og gik i stedet i gang med at lave et MVP.

Han ønskede at bygge det mindst mulige MVP og gik derfor i gang med en simpel landing page. Siden forklarede overfladisk Joel´s idé og gav de besøgende mulighed for at klikke på en enkel knap, ”Plans and Pricing”. De som trykkede på denne knap, blev herefter ledt videre til en tilmeldingsformular, så Joel på den måde kunne indsamle de interesseredes e-mailadresser.

Da Joel havde bevist, at der var interesse for Buffer, var næste punkt, at teste om folk ville betale for denne service eller ej. Han tilføjede derfor en ekstra side, således at de som klikkede på ”Plans and Pricing” blev ført til en ny side, som indeholdt 3 forskellige prisklasser. Hvis de interesserede klikkede sig videre herfra, ville de igen blive vist en tilmeldingsformular.

Resultatet viste, at der stadig var folk, som udfyldte Joel´s tilmeldingsformular, hvilket fik ham til at bygge den første fungerede version af Buffer.

Afrunding

Dette var 3 spændende eksempler på hvordan et Minimum Viable Product kan udformes. Lektien af dette indlæg må være: brug ikke tid og penge på et produkt ingen giver købe, men tænk i stedet på en kreativ løsning, der sikre dig at dette ikke sker. Du skal derfor:

  • Vælge en MVP strategi som du tror, vil virke for dig, og
  • Huske ordet ”Minimal” i MVP. Et mindre MVP, sikre et hurtigere feedback loop.

Jeg vil med tiden udvide dette indlæg med flere spændende MVP eksempler, så kig gerne forbi igen i fremtiden, hvis du savner inspiration.