Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600
Lean Startup fungerer til andet end software - Lean Startup
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5760
Vælg en side

Jeg har i et tidligere indlæg nævnt Steve Blank, men ærlig talt har jeg ikke tildelt ham den opmærksomhed han fortjener. Sandheden er, at uden ham, ville Lean Startup højest sandsynligt ikke eksistere. Som i måske ved, var Steve manden, der for alvor satte fokus på customer development i hans bestseller The Fours Steps to the Epiphany og derudover har han ageret som både investor og mentor for Eric Ries, forfatteren bag The Lean Startup.

Foruden at hjælpe Eric, har Steve været med til at forme tusindvis af andre entreprenører verden over, hvilket han stadig gør via hans undervisning på Standford og Berkeley. Blanks undervisning løber over 10 uger, hvor de studerende får mulighed for at teste Lean Startup teorien i praksis. Heraf opstår der med jævne mellemrum projekter, der udvikler sig til egentlige startups og dette indlæg er dedikeret til et af disse.

Blue River

Flere af de Lean Startup eksempler der findes, som Dropbox, Groupon og Airbnb, er alle virksomheder, der retrospektiv set, har arbejdet med processer, der kan relateres til Lean Startup. Men sandheden er, at flere af disse ikke har kendt til Lean Startup, men altså har fundet en ”best pratice”, der ligner de metoder, som ses Lean Startup. Derfor kan man fristes til at spørge hvilke startups, der fra dag 1, har fungeret som et Lean Startup og her kan vi med fordel rette blikket mod Steve Blanks undervisning.

Tilbage i 2011, var Jorge Heraud og Lee Redden, del af en af Steve Blanks klasser på Standford. De to havde en idé om at, de skulle udvikle en robotplæneklipper, der skulle sælges til golfklubber, fodboldklubber, parker og andre der havde et større areal af græs. De lærte dog hurtigt, gennem kundeinterview, at ingen var interesseret i dette produkt.

I denne læringsproces, stødte de dog på en anden problemstilige. Gennem de potentielle kunder de snakkede med, var der en række landmænd, som fortalte om problemer med ukrudt mellem deres afgrøder, hvilket kostede dem flere tusinde dollars årligt.

De havde altså på baggrund af denne tilgang, ”customer development”, fundet et problem blandt en anden målgruppe, end de oprindeligt havde tiltænkt.

MVP

På baggrund af en række interview, byggede Jorge og Lee (nu Blue River) et MVP, som var en selvkørende robot, monteret med kameraer og lasere, der automatisk kunne fjerne ukrudt. Denne robot var oprindelig målrettet landmænd, som dyrkere gulerødder, men gennem endnu et ”pivot”, målrettede de i stedet, deres robot mod landmænd, der dyrkere salat.

De havde altså på 3 måneder foretaget pivots fra en robotplæneklipper, til nu dette marked.

Før de byggede en robot til dette marked, tog Jorge og Lee ud og præsenterede deres første MVP og fortalte hvilke funktioner den havde. De fremlagde her også deres forretningsmodel, som ikke var baseret på robotsalg, men i stedet på udlejning af robotter. Landmændene skulle altså betale for at Blue River teamet, kom med deres robotter og udførte arbejdet. Allerede her lykkedes det dem at sælge deres service til flere landmænd, men de måtte samtidig erkende, at robotterne endnu ikke var bygget. Men de fik med denne fremgangsmåde valideret deres forretningsmodel.

Herefter byggede de version 1, 2 og 3, af deres robotter, med en 4 generation på vej.

Det lykkedes altså Jorge og Lee at starte en profitable forretning, ved at foretage en række pivots og samtidig teste et MVP. De beviser dermed, at Lean Startup ikke bare virker, men også virker med andet end software, som mange tidligere eksempler bygger på.