Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600
Det perfekte ”Pivot” - Lean Startup
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5760
Vælg en side

Som Lean Startup, ved vi at det handler om at udvikle samt teste hurtigt og herigennem skabe netop det kunderne vil købe. Men hvorfor er det så svær en kunst at mestre i praksis? Mange iværksættere og entreprenører er forblændet af Den perfekte Plan, eller det Perfekte Produkt. Men virkeligheden viser, at Den perfekte Plan er en myte. Studier viser at 9 ud af 10 startups fejler, hvilket ikke giver meget tror på tingene. Men hvad der er endnu mere interessant at se på, er at 66% af alle succesfulde startups, foretager en drastisk ændring fra deres originale plan. Altså de foretager en ”Pivot”, en ændring eller drejning på dansk. Dette er jo i virkeligheden hele essensens af Lean Startup og det læring loop Eric Ries beskriver.

learning-loop

Alt den læring der opstår fra dit MVP rammer dine brugere og kunder, er jo beregnet til at vise dig om du skal persevere (fortsætte) eller pivot (ændre kurs). Alle startups, store som små, har en hvis runway, altså en tidslinje for hvornår deres kapital slipper op, men også for hvor mange pivots de kan foretage. Jo hurtigere du derfor kan bestemme dette, om du skal persevere eller pivot , des bedre chancer har du for at opleve succes.

En ting er at snakke om pivot, eller kursændring, en anden ting er at gøre det i praksis. Det kan være noget af det værste for en iværksætter, at indse at Den perfekte Plan, simpelthen ikke var så perfekt nu endda. Det er dog lykkedes adskillige, nu store virksomheder, at indse dette i tide. Her er en række spændende eksempler på Det perfekte Pivot.

YouTube

Tilbage i 2005, blev YouTube grundlagt som en video dating side, der hed ”Tune in Hook Up”. Da siden ikke oplevede stor succes, valgte grundlæggende i stedet at fokusere på ”simple” videodeling online. Som vi alle måske ved, blev YouTube opkøbt af Google i 2006 for intet mindre end 9,8 milliarder kroner.

Flickr

Et andet eksempel er Flickr, der faktisk startede som en ”feature”, i udviklingen af online rollespil. Den bagvedliggende udvikler, Ludicorp, opdagede at de med denne feature havde udviklet en løsning til et meget større problem. Derfor blev udviklingen af rollespillet stoppet og i stedet kom Flickr til. Ludicorp udgav aldrig nogensinde spillet og i stedet blev Flickr købt af Yahoo i 2005 for et ikke kendt beløb.

Groupon

Det sidste eksempel jeg vil nævne er Groupon, som jeg også tidlige har nævnt i et andet indlæg omhandlende MVP. Tilbage i 2006, blev siden The Point grundlagt. Siden skulle bruges som platform, til at samle og mobilisere grupper af mennesker mod aktioner af forskellige årsager. Groupon blev herunder skabt som et subdomæne af The Point med mulighed for gruppe/fælleskøb. Hurtigt gik det op for grundlæggende, Andrew Mason, at der her var grundlaget for en selvstændig forretningsmodel, med stort potentiale.

Afrunding

Jeg håber dette indlæg giver dig et godt indblik i begrebet Pivot og hvorfor det er essentielt for enhver startup. Ligeledes håber jeg at de nævnte eksempler, kan give dit et indblik i hvorledes nu store virksomheder, også har måtte foretage ændringer i Den perfekte Plan.