Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600
10 typer ”pivots” - Lean Startup
Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: A non-numeric value encountered in /var/www/cfp-media.dk/lean-startup.dk/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5760
Vælg en side

I forlængelse af mit tidligere indlæg Det perfekte pivot, vil jeg i dag beskrive de forskellige typer pivots, der eksisterer. Succesfulde iværksættere har lært, at nye produkter eller services, ofte kræver mange kursændringer eller ”pivots”, før den rette formular findes.

  1. Zoom-in pivot. Hvad der tidligere var anset, som en enkel funktion i et produkt, bliver i stedet ”hele” produktet.
  2. Zoom-out pivot. Modsat ovenstående, er der har tale om et produkt, som i stedet bliver til en enkel funktion i et meget større produkt.
  3. Customer segment pivot. Produktet kræver positionering ved et andet og mere anderkendende segment og skal optimeres for netop dette.
  4. Customer need pivot. Feedback indikerer at problemet ikke er værd at forfølge. Dette kræver et nyt problem, som er værd at løse.
  5. Platform pivot. Et skift fra platform a til platform b.
  6. Business architecture pivot. Der finds to store forretningsområder: høj margin, lav volumen eller lav margin, høj volumen.
  7. Value capture pivot. Hvordan et startup sikre sin omsætning. Et der tale om et betalingsprodukt eller en freemium model?
  8. Engine of growth pivot. De fleste startups følger én af tre primære vækstmotorer: ”viral”, ”sticky” og ”paid”. At vælge den rette kan drastisk påvirke hastigheden og rentabiliteten af vækst.
  9. Channel pivot. Hvorledes et produkt bliver leveret til kunderne, kaldes salgskanal eller distributionskanal. Pivots kræver unik prisfastsættelse, funktioner og konkurrencedygtige positionerings justeringer.
  10. Technology pivot. Hvis et startup opdager en måde at opnå den samme løsning, ved at benytte en helt anden teknologi. Dette er relevant, hvis teknologien kan give bedre pris og/eller ydeevne til at forbedre konkurrenceevnen.